新集会法变本加厉,侵犯宪赋公民权利 AKTA PERHIMPUNAN AMAN LEBIH MENCABUL HAK ASASI RAKYAT

隆雪华堂认为,日前提呈国会一读的《2011年和平集会法草案》,美其名是修法,但实则限制重重。新法延续《1967年警察法令》第27条所提供的不当权力,授权警政机关进一步限缩箝制、压缩国人陈情集会空间,严重侵害宪赋权利,是为民主法治之耻。

2010年10月,联合国大会15/21号决议也再次肯认和平集会结社的权利,决议文中提及:为了充分保障少数族群表达言论自由的权利,和平的集会结社应不受任何干涉及限制。

马来西亚联邦宪法也载明,保障人民集会自由权利,但当局日前提出的新版本,仍维持高度强制性的事先申请制(30天通知)、广设集会禁区,提高警方罚款额度、设定年龄须达21岁,恐怕都与宪政主义主张限制政府权力、保障人民权利的基本精神有所抵触。如此把法案当作工具,箝制人民表达异议声音的自由,令人十分痛心。

众所周知,《1967年警察法令》第27条是威权时代的过时法令,违反人权与民主原则,成为政府箝制公民集会的工具,早该在民主化进程中被淘汰,才符合国人期待。

修改恶法,应朝文明、进步的方向。限缩自由的恶法法从威权时代延用到今天,如今要进行修法,意义重大,不可不慎。我们坚决反对这项错误版本的同时,也希望催生正确修法,还国人一部符合时代民主进程的和平集会法。

隆雪华堂会长
陈友信


_____________________________________________________________________
AKTA PERHIMPUNAN AMAN LEBIH MENCABUL HAK ASASI RAKYAT

DPCKLS beranggap bahawa Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011 yang baru dibentangkan atas nama pindaaan sebenarnya merupakan tindakan untuk menyekat kebebasan berhimpun dan sekali gus melanggar Perlembagaan Persekutuan. Undang-undang yang diperkenalkan ini jelas bersifat lebih menekan berbanding peruntukan Seksyen 27 di bawah Akta Polis 1967.

Pada Oktober 2010, Perhimpunan Agung PBB telah mengiktiraf hak berhimpun secara aman dan berpersatuan bagi melindungi hak-hak minoriti untuk kebebasan bersuara, berhimpun secara aman dan berpersatuan, dan sekatan hendaklah bebas dari sebarang gangguan.

Akan tetapi, berdasarkan akta baru ini, penganjur memerlukan kelulusan 30 hari sebelum perhimpunan itu diadakan, tidak boleh berhimpun dalam kawasan larangan, melipatgandakan jumlah denda yang boleh dikenakan kepada peserta dan penganjur terlibat, dan individu berumur di bawah 21 tahun serta kanak-kanak berusia di bawah 15 tahun juga tidak dibenarkan menyertai perhimpunan.

Sementara itu, Seksyen 27 di bawah Akta Polis 1967 yang sudah ketinggalan zaman merupakan suatu alat kerajaan untuk menekan kebebasan berhimpun. Akta ini harus dimansuhkan kerana telah melanggar hak asasi manusia dan prinsip-prinsip demokrasi.

Pindaan ini seharusnya membawa kepada kebebasan demokrasi yang lebih baik di Malaysia. Meskipun Perkara 10 membenarkan sebarang akta digubal oleh Parlimen untuk menghadkan perlaksanaan hak berhimpun namun had tersebut tidak boleh sama sekali sampai ke tahap menghapuskan hak rakyat terhadap perhimpunan aman. Pihak DPCKLS menentang akan pindaan ini, dan ia seharusnya dibetulkan semula bagi selaras dengan proses demokrasi dan hak berhimpun secara aman.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply