首先,雪华堂肯定董教总长期以来在捍卫及发展母语教育方面所作出的贡献;我们也全力支持大会的提案,包括各源流小学继续以母语母文作为数理科的教授及考试媒介语,同时提升英文科的教学,以提升国人的英文程度。
我们重申,政府应该尊重母语教育的权利,根据人口的增长,在华人人口稠密的地区增建新的华小,以满足家长和学生的需求。母语教育的优越性,是国际教育界、学术界经过学理和经验的累积所得出的结论,受到国际的公认;特别是在小学阶段,采用母语教导和学习是最为有效。因此,我们反对在小学阶段推行英文教数理,我们不同意推行所谓的“2-4-3方案”。
雪华堂主张,教育的问题应该回归教育,而不是以政治挂帅;特别是已经发现英文教数理的种种弊端之后,政府或教育部应该紧急刹车,刻不容缓的马上纠正过来,而不是继续将错就错,把各民族的子弟当作试验品,甚至是牺牲品。
雪华堂致力于倡导公民社会的理念和实践。我们认为,马来西亚在当前和未来发展过程中,不但不能忽视公民社会的作用和力量,相反的,政府必须通过更加开明与合理的步骤,与公民社会建立伙伴关系。
针对当前及未来的教育发展以及政策的推行,雪华堂恳切地向政府及教育部提出以下的建议:
以专业导航,取代政治挂帅;
以审慎规划,取代急躁推行;
以广纳民意,取代封闭官僚;
以直接对话,取代间接传话。
换言之,我们认为教育问题的处理和解决,应该以教育专业和教育成效作为主要的基础和依归,而不应该受到政治利害关系的严重干扰和扭曲。在计划或政策的制定与推行方面,政府有必要进行审慎和严谨的长远规划,以避免有关政策或计划因规划不当而使学生成为牺牲品,或者因为政治的考量而朝令夕改。
谢谢。
Teks ucapan Dato’ Bong Hon Liong
Presiden Dewan Perhimpunan China Selangor
Dewan Perhimpunan China Selangor (DPCS) mencadangkan
Prinsip 4M untuk menggalakkan penyertaan umum
dalam pembentukan polisi pendidikan
Terlebih dahulu, DPCS ingin merakam dan menyanjung tinggi dengan usaha gigih dan sumbangan Dong Jiao Zong (DJZ) dalam mempertahankan dan membangunkan pendididkan ibunda. Kami menyokong sepenuhnya agenda dan usul Konvensyen ini, khususnya dalam meneruskan pengajaran subjek sains-matematik berpanduakan bahasa ibunda, di samping mempertingkatkan mutu pengajaran-pembelajaran dan seterusnya penguasaan bahasa Inggeris untuk sekolah-sekolah rendah mahupun sekolah kebangsaan atau sekolah jenis kebangsaan.
Kami berpendapat, Kerajaan sepatutnya menghormati keinginan dan hak asasi untuk penerimaan dan pengajaran bahasa ibunda, secara membangunkan sekolah rendah Cina, contohnya, berdasarkan pertambahan penduduk setempat lebih-lebih lagi untuk kawasan yang mana kepadatan komuniti Cina yang relatif tinggi.
Kelebihan bahasa ibunda telah lama diterima, luas diakui dan kukuh disetujui oleh pakar-pakar pendidik setempat dan antarabangsa, berpandukan penyelidikan dan pengalaman yang dijalani oleh mereka. Telah disedia umum, pengajaran-pembelajaran ibunda pada peringkat sekolah rendah adalah kaedah yang terbukti paling berkesan sekali. Sehubungan dengan ini, kami bukan sahaja membantah formula 2-4-3 tetapi tidak setuju dengan pengajaran subjek sains-matematik melalui bahasa asing.
DPCS berpendapat, persoalan pendidikan perlu deiselesaikan dalam rangka pendidikan dan tidak dimanipulasikan oleh politik, apatah lagi pengajaran subjek sains-matematik melalui bahasa asing telah menimbulkan seribu satu macam masalah. Oleh yang demikian, kerajaan seharusnya memberhentikan dan memperbetulkan pemesongan ini dengan serta-merta, dan bukan meneruskan polisi secara keras supaya generasi muda kita dijadikan sebagai bahan eksperimen sehingga menjejaskan masa depan mekera.
Dimaklumkan semula, sebagai entity NGO, DPCS telah lama berusaha untuk mewujudkan civil society di Negara ini. Kami berpendapat Malaysia tidak boleh mengabaikan peranan dan pengaruh civil society pada masa ini dan masa akan datang. Sebaliknya, kerajaan sepatutnya mengambil langkah yang lebih terbuka dengan menjalinkan hubungan pasangan/partnership dengan setiap rakyat jelata dan organisasi dalam civil society ini.
Kerana ini, DPCS menyeru kepada kerajaaan khususnya Kementerian Pendidikan dengan mengambil-kira prinsip-4M berikut semasa membentuk dan melaksanakan dasar-dasar pendidikan:
Menggantikan manipulasi politik dengan pimpinan pakar pendidik.
Menggantikan pelaksanaan tergesa-gesa dengan perancangan yang rapi.
Menggantikan keputusan mutlak birokratik dengan cadangan pendapat umum.
Menggantikan dialog melalui orang-tengah dengan dialog telus dan terbuka.
Dengan lain kata, kami tetap berpendapt persoalan pendidikan perlu diurus dan diselesaikan berpandukan rangka pendidikan, dengan menjadikan profesyen pendidikan sebagai batu asas rujukan dan tidak dicacat sewenangnya kerana politik. Dalam perancangan polisi baru, kerajaan perlu berhati-hati dan berpandangan jauh, untuk mengelakkan anak-anak murid kesayangan digadaikan begitu sahaja ekoran daripada perubahan yang mendadak.
Sekian, terima kasih.
10/12/2005