我们对希盟百日新政的期待与提醒

【隆雪华堂文告,2018.08.15】

我们对希盟百日新政的期待与提醒

希望联盟上台执政以来,积极纠正过去六十多年来的行政偏差与积弊,开放作风令人耳目一新。首先,新政府整顿行政体系,把过去集中在首相署的政治权力下放,将反贪会、选委会、人权委员会、总稽查署等九个独立机构直接向国会负责,有助于提升透明度和问责制。当局追查一马公司弊案,如今已进入司法程序,我们希望司法机关能毋枉毋纵,务期做到弊绝风清,还原事实真相,回应社会对政治清明的期待。

由于前朝政府留下高达1兆令吉的国债,为新政府带来严峻的挑战,我们乐见削减政府不必要支出和投资,例如取消造价高昂的隆新高铁和东海岸铁路计划,这是改善国家财政状况的务实做法。不过,因国债高企而取消捷运第三干线(MRT3)后,改善国内公共交通,提升各地捷运系统和巴士服务乃当务之急。整全规划公交基础设施,除了能降低汽车使用量,让国人脱离堵车带来的经济损失,还可减少碳排放量,有利环境健康,远比生产第三国产车有更大的效益。

首相署进行瘦身后,日前却从财政部把多家重要官联公司(GLC)和官联投资机构( GLIC),如国库控股、国油、国民投资机构,转由首相署管辖。我国经济至今仍掌控在官联公司及其背后的官联控股公司手中,占了大约四成市值。一马公司弊案前车可鑑,我们认为政府务必透过体制上的监督与制衡来问责,无论官联公司或官联投资机构,必须维持永续经营,回馈全体人民。政府必须区分“控股”与“监管”的差别,不应因持股而影响监管功能的中立与公正。政府也应有明确的控股政策,不得参与官联公司的日常运作,以确保其专业和透明管理。

至于承认统考文凭议题,我们理解,政府欲突破旧思维时遭遇强大压力。对于承认统考文凭的见解不同而产生分歧,确实反映出我国各族社群缺乏持续交流,尚未改变各自根深蒂固的看法。此后,华团需要积极跨越族群沟通交流,以对话取代叫嚣,以对话回应对抗,让友族正面认识华教体系,设法争取母语教育运动的盟友。独中统考多年来国家培养不少人才,贡献社会各领域,我们要求政府落实竞选承诺,尽早承认统考。

希盟新政至今,以建立廉能的政府为职志,加速体制改革,让国家重返正道,我们相信这些都有助于经济復甦及竞争力的提升,改善百姓的日常生活。全面改革国营电台和电视台,广开言路,促进广电媒体多元化发展,才能抛弃党国意识形态控制。废除提倡种族主义、分化团结的国家干训局(BTN),值得肯定。简化申请程序,向年长永久居民无条件发出公民权,让他们享有宪赋保障权利,亦为良政。

不过,我们也须提醒,尚有最低薪金制、恢復地方选举、废除恶法等重大承诺,亟待一一实现。改革大业千头万绪,若不得其法,唯恐事倍功半。我们寄语新政府未来加强政策沟通,扩大社会多元参与,及时回应民意,将能提升政府治理效能。

Harapan Dan Ingatan Untuk Kerajaan Pakatan Harapan Bersempena 100 Hari Pada Tampok Pentadbiran

Sejak Pakatan Harapan (PH) menerajui tampok pentadbiran Kerajaan Persekutuan, ikrar kerajaan untuk memperbetulkan segala kepincangan dalam pentadbiran kerajaan amat menarik perhatian semua pihak. Antara langkah kanan yang memperlihatkan iltizam perubahan kerajaan termasuklah rombakan Jabatan Perdana Menteri dengan meletakkan sembilan agensi penting kerajaan menjadi badan bebas dan melapor langsung kepada Parlimen. Kami mengharap kebebasan dan ketelusan penghakiman dalam kes 1MDB yang sudah dalam proses perundangan, sekaligus mengembalikan kebenaran pada kes ini.

Oleh kerana hutang negara yang ditinggalkan oleh kerajaan terdahulu mencecah 1 trillion ringgit, maka tidak hairan ia menjadi satu cabaran getir untuk kerajaan PH memperbetulkan kedudukan kewangan negara kita. Potongan pada perbelanjaan dan pelaburan yang tidak penting seperti pembatalan Projek HSR Kuala Lumpur-Singapura dan pemberhentian kerja projek ECRL dilihat wajar pada masa kini. Namun pembatalan projek MRT3 perlu diatasi dengan suatu pelan perancangan pengangkutan awam yang lebih komprehensif. Hal ini perlu diberi keutamaan berbanding cadangan pengeluaran kereta nasional ketiga, lebh-lebih lagi rakyat tidak sanggup lagi dibelenggu dengan masalah kesesakan lalu lintas serta ancaman persekitaran yang tidak sihat selama ini.

Walaupun rombakan pada Jabatan Perdana Menteri disambut baik, tetapi langkah pertukaran  beberapa syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan syarikat pelaburan berkaitan kerajaan (GLIC) yang penting dari Kementerian Kewangan kepada diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri perlu diberi perhatian. Ekonomi Malaysia sememangnya dikuasai oleh syarikat GLC yang berjumlah 40% nilai keseluruhan pasaran tempatan. Kes pelaburan 1MDB yang gagal perlu diambil sebagai iktibar. Kami berpendapat kerajaan yang cekap perlu mempunyai pengawasan dan keseimbangan. Sama ada GLC ataupun GLIC, pengoperasi mereka harus membawa manfaat kepada rakyat. Kerajaan perlu membuat pengawasan telus syarikat-syarikat berkenaan, tetapi bukannya terlibat terus dalam operasi untuk menjadi sebahagian daripadanya.

Bagi soal pengiktirafan UEC, kami memahami tekanan yang diterima kerajaan PH dari segenap sudut. Perselisihan pendapat yang serius dalam perkara ini menonjolkan komunikasi antara kaum di negara kita masih tidak mencukupi. Setiap kaum masih berpegang pendirian pada pandangan masing-masing sahaja. Usaha gigih perlu dilakukan oleh pertubuhan masyarakat Cina untuk meraih sokongan dan pemahaman masyarakat bukan Cina tentang sistem Sekolah Cina Persendirian dan pendidikan vernakular yang menjadi tentangan keras sebahagian mereka di negara ini. Persefahaman perlu dicapai dalam soal ini sebelum pengiktirafan UEC sepertimana yang dijanjikan oleh PH dalam manifesto pilihanraya mampu dilaksanakan secepat mungkin.

Kami yakin langkah-langkah yang diambil kerajaan PH sejak pentadbiran 100 hari yang lepas adalah untuk mengembalikan kedudukan Malaysia kepada landasan yang betul. Penjenamaan semula pada RTM, liputan media yang lebih bebas, pemansuhan Biro Tata Negara, pemberian warganegara untuk mereka yang berusia 60 tahun keatas adalah antara langkah yang harus diberi pujian.

Walau bagaimanapun, perlu diingatkan bahawa rakyat masih menunggu janji dikotakan oleh Kerajaan PH untuk pelaksanaan gaji minimum yang lebih tinggi, pilihanraya untuk Pihak Berkuasa Tempatan, pemansuhan beberapa akta yang tidak disokong rakyat dan banyak lagi yang termaktub dalam manifesto. Kami berharap pentadbiran kerajaan PH dapat dipertingkatkan dengan menambahbaik mekanisma untuk perbincangan dasar kerajaan, serta sentiasa sanggup menerima pandangan umum pada masa depan.

(Credit:South China Morning Post

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply